söndag 24 maj 2009

Till kvällen

Igår när jag kom hem efter en vecka lagade jag mat till mamma och pappa
Foccacia med feta ost och rosmarin
till 10 personer

Ingredienser:
7 dl vatten
50 g jäst
0,5 dl olivolja
2 tsk salt
rivet skal av 3 citroner
1,5 liter vetemjöl
2 dl soltorkade (el. vanliga) tomater
extra olivolja till pensling
100-150 g feta ost
4-5 msk rosmarin

Vär ljummet vatten och rör ut jästen
blanda i olivolja, salt och citronskal
häll i vetemjöl och låt jäsa i 45 minuter

sätt ugnen på 225°c
ta fram bakplåt med papper och häll över degen
platta ut den till cirka 3 cm.

Pensla med olivolja och strö över flingsalt
Fördela fetaost, tomat och rosmarin över degen
Peta ner ingredienserna i smeten och låt jäsa i 20 minuter
Grädda sedan i ugn 25 minuter
Låt svalna något, bryt och njut!
Servera gärna med sallad och parma skinka

6 kommentarer:

j sa...

åååh, jag älskar sallad med feta ost! så himla gott! :)

& jaaa, tack så mycket! :D

jess sa...

ja jag håller med dig..men pengar måste man spara..iaf jag när jag ska flytta

fille sa...

Tack, jag vet :P

Malin-hockeyfruga sa...

hahaha ja overkligt eller hur..har ja aldrig tänkt på!! ;D aha, roligt..de va länge sen ja gjorde :( ja har jobbat sen vart de lite fönstershopping o hem o städa & diska.. sån tråkdag hehe ;P

Pamie sa...

Mmmm... mums! Ser riktigt smarrigt ut, måste jag definitivt testa! :)

Härliga bilder från din "mini semester"! Får en att längta mer och mer till sommaren och en massa ledighets mys! :)

emma härnqvist/perfektion sa...

hela helgen spenderades i fjällbacka, en hel del sol så vårbrännan är påbättrad. själv då? haft en bra helg?