tisdag 24 november 2009

Att gotta sig nyttigt

Jag bakade en Kladdkaka Light:

2 dl honung
2 msk socker
2 st ägg
4 msk kakao
1 krm salt
1 dl turkisk yoghurt, 10%
1 dl dinkelmjöl
ströbröd till formen

1. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienser i en skål och rör till en jämn smet.
2. Smörj en form och ”bröa” den med ströbröd.
3. Häll i smeten i formen och grädda i mitten av ugnen, ca 14-17 minuter.
4. Håll koll på kakan, den är klar när smeten precis ”stannat”. Tag ut kakan från ugnen och kyl ned den direkt i frysen ca 20 minuter (då blir den lätt att skära upp och blir perfekt kladdig).

2 kommentarer:

Kitty sa...

Önskar jag var hos dig så vi kunde mumsa i oss tillsammans!

Anonym sa...

oh, yums! :) när jag bakar nyttigt brukar jag ha glutenfritt mjöl och druvsocker :>

börjar du må bättre rar? låter som det :> jag och henk funkar nu kanon som vänner, allt känns bra igen, så skönt. vi tänkte börja dejta lite, typ bjuda ut varandra på fika, mat, lekar eller dylikt, bara för att roa oss, men tror ej vi kommer bli ihop igen ^^

http://kissamiss.blogg.se