söndag 9 november 2008

Sött som socker

Igår fick vi fint besök så jag bakade mumsiga Cubcakes med massor av frosting och strössel. Det bästa som finns är att slicka skålen efteråt!



Receptet hittade jag hos min fina vän Miss Rosa

Christmas cupcakes (12st)

Ingredienser

3 st ekologiska ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
3 tsk pepparkakskrydda
1 dl gräddfil
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao av god kvalitet
1 nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70 %

White chocolate frosting
200 g vit choklad av god kvalitet
200 g Philadelphiaost
Guld non-stop, strössel, silverkulor eller röda cocktailbär till garnering

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. S
mält smöret med pepparkakskryddan och blanda det med äggsmeten, tillsätt gräddfil.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao, och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten).
6. Rör ner chokladen i smeten.
7. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 3/4 med smet.
8. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.
9. White chocolate frosting: Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och låt svalna.
10. Rör osten krämigt tillsammans med den smälta chokladen. Låt stelna något i kyl eller frys.
11. Bred frostingen på cupcakesen och garnera med guld non-stop, strössel, siverkulor eller röda bär.

Puss

Sofia

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oh vad det där såg gott ut då ;)

Svar: Hahaha men bra att vi frestar varandra :D Haha dricker du också kanel te? Det är ju fan något av det godaste som finns ;)

Jadå, min dag har varit rätt bra trots allt!

Anonym sa...

sv: jag går i kör, men har inga privata sånglektioner tyvärr. Det är bara de som går i gymasiet som har lättare tillgång till det och får det gratis.

Vad gott det lät. Kan tyvärr inte se bilderna:(
Men ska prova receptet nån gång:)

Anonym sa...

Härligt :)
Nja, har varit sjuk större delen, men den har varit helt okej ^^ Din då?
Kram!

Anonym sa...

men herregud så gott det där såg ut då! pepparkakskryddor funkar till mer än vad man tror faktiskt! (tipstipstips: prova i scones. största hitten någonsin tror jag)

Helgen har varit lugn.. jag försöker vila av mig en förskräcklig hosta, och då orkas inte så mycket mer med.. Hur har du haft det?

Anonym sa...

din tönt, du gillade väl inte den där mumsiga frostingen? :)

Anonym sa...

yum!