tisdag 13 oktober 2009

Vad blir det för mat?



Currysås:
ca 1 msk curry
ca 50 g smör
1 msk vetemjöl
5 dl hönsbuljong (av tärning)
1 äggula
1 dl turkisk yoghurt

1.
Fräs curryn på rätt svag värme i matfettet i en kastrull. Rör ut mjölet klimpfritt i currysmöret och vispa i buljongen, lite i taget.

2. Koka såsen några minuter. Rör ihop äggula och yoghurten och vispa ner i såsen, som nu inte får koka. Då skär den sig.

3. När såsen är klar lägg ner det du vill ha i den t.ex kyckling eller liknande. Jag som för det mesta äter vegetariskt nu när jag bor själv gjorde honungs ungsbakade rotfrukter med nötter som jag la i innan servering.

Till grytan koka nudlar eller ris och smaska på. Nyttigt och gott som bara den!

2 kommentarer:

lea sa...

mmmm ser gott ut

Tyra sa...

Åh, det ser gott ut. Kan man ha grönsaksbuljong istället tror du? Isåfall ska jag testa det. :)

Mjo, eller. Jag har bott här i fjorton år nu på ett ungefär, så jag tycker jag känner staden rätt väl. Den är fortfarande oerhört mysig men ibland blir det lite för mycket samma gator samma nätter sådär. Åh, det låter som ett väldigt intressant ämne!